شرکت سهامی خاص یکی از رایجترین شرکتهایی است که در ایران ثبت می شود. منظور از شرکت سهامی خاص، شرکت‌های تجاری است که سرمایه آنها به سهام تقسیم میشود و تمام سرمایه شرکت توسط موسسین آن تامین میشود. مسئولیت سهامداران در قبال سود و زیان شرکت مستقیماً وابسته به مبلغ اسمی سهام آنهاست. برای مشاوره حقوقی ثبت شرکت بهتر است به یک وکیل حقوقی مراجعه نمایید.
منظور از مبلغ اسمی سهام هر صاحب سهم، کل مبلغی است که وی در شرکت سرمایه گذاری کرده است. مسئولیت هر صاحب سهم در بدهی های شرکت، محدود به همان مبلغ سرمایه اوست.
سرمایه هر شرکت سهامی به قسمت های مساوی تقسیم می گردد، که هر قسمت آن را سهم می نامند.
در اینجا چند سوال مهم را که احتمالا در ذهن دارید را پاسخ می دهیم و بعد سراغ مدارک و شرایطی که باید داشته باشید می رویم:
✔ برای چه فعالیت هایی شرکت سهامی خاص ثبت می کنند؟
شرکت سهامی خاص مجاز به فعالیت در امور مختلف است اما بیشتر در ردیف شرکتهای بازرگانی و تجاری قرار میگیرد، چه موضوع فعالیت آن تجاری باشد و چه غیر تجاری.
انتخاب نام آن چگونه است؟
رعایت تمام الزامات مربوط به تعیین نام شرکتها ( انتخاب اسم حداقل سه سیلابی یا همان سه کلمه ای )  در مورد نام شرکت سهامی خاص نیز صدق میکند. فقط توجه کنید که ذکر عبارت سهامی خاص قبل یا بعد نام ضروری است. به عنوان مثال : ماهان گستر دهکده ( سهامی خاص )
✔ برای ثبت آن چند نفر اعضا لازم است؟
برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل باید 3 نفر سهامدار ( که عضو هیئت مدیره هستند یعنی یک نفر مدیر عامل، یک نفر رئیس هیئت مدیره و یک نفر عضو هیئت مدیره ) و دو نفر هم بازرس باشند. یعنی در مجموع 5 نفر.
✔ مدت زمان ثبت شرکت چقدر خواهد بود؟
مدت زمان ثبت شرکت سهامی خاص در بهترین و سریعترین حالت 7 روز کاری طول خواهد شد اما چنانچه مرحله چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی را هم در نظر بگیریم، مدت زمان ثبت شرکت حداقل 15 روز خواهد بود.
منبع:

https://sabt-ag.ir/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%af%d9%85-%d9%82%d8%af%d9%85-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%b3%d9%87%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d8%b5/