با توجه به اینکه در سال‌های اخیر قیمت آپارتمان بسیار بالا رفته است در مقابل به دلیل کاهش قدرت خرید اشخاص در این روند، پیش‌خرید آپارتمان رونق چشمگیری داشته است. برای پیش‌خرید آپارتمان نیاز به سرمایه لازم به میزان کم‌تری نسبت به بازار است. برای خرید آپارتمان آماده سرمایه بیشتری نیاز است و شخص باید هزینه بیشتری را پرداخت کند. از طرفی اشخاصی هستند که پول کافی برای خرید خانه آماده را دارند اما ترجیح می‌دهند که از طریق پیش‌خرید کردن آپارتمان متراژ خانه را افزایش دهند. همچنین کسانی هستند که سرمایه بالایی دارند و با پیش‌خرید کردن چند واحد آپارتمان می‌توانند در هنگام فروش آن سود کلانی را به دست آورند.

یکی از دلایل محبوبیت پیش‌فروش املاک که با استفاده از تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان  انجام میشود، قیمت آن است. قیمت پیش‌فروش آپارتمان نسبت به ساختمان‌های آماده کم‌تر است و این زمینه‌ای برای رشد آن محسوب می‌شود.

با پیش‌فروش آپارتمان خریداران می‌توانند به میزان 10 تا 30 درصد ملک را با قیمت ارزان‌تر از بازار خریداری کنند. علاوه بر این کاهش قیمت، بخش زیادی از قیمت خانه  را خریدار می‌تواند به صورت اقساط پرداخت نماید. یعنی قسمتی از هزینه خانه به صورت نقد از خریدار در ابتدای کار اخذ می‌شود که معمولا هزینه زمین است.

سپس مابقی هزینه‌های ساخت‌وساز توسط فروشنده تعیین و به صورت اقساط ماهیانه مشخص شده و به خریدار اعلام می‌گردد. بدیهی است که این روش پرداخت برای خریدار بهتر و امکان خانه‌دار شدن وی را راحت‌تر فراهم می‌کند.

در هنگام خرید خانه آماده، خریدار باید حداکثر ظرف 2 ماه بر اساس توافقی که با فروشنده داشته است، مبلغ را پرداخت نماید. این در حالی است که پرداخت هزینه در پیش‌فروش آپارتمان به شیوه اقساط انجام می‌شود. این اقدام موجب می‌شود تا اشخاص قدرت خرید بیشتری داشته باشند.

عوامل مؤثر ‌بر قیمت پیش فروش آپارتمان

برای مشخص کردن قیمت پیش‌فروش آپارتمان عوامل مختلفی مؤثر هستند. آب و هوا و موقعیت جغرافیایی یکی از عواملی است که به موجب آن قیمت‌های پیش‌فروش آپارتمان متغیر می‌گردد.

هرچه‌قدر یک آپارتمان در منطقه‌ای خوش‌ آب‌وهواتری باشد، قیمت پیش‌فروش آن نیز بالاتر خواهد بود.

وجود اماکن تفریحی و گردشگری نیز به نوبه‌ خود در قیمت‌گذاری نرخ پیش‌فروش آپارتمان تأثیر دارند. این اماکن به دلیل تولید ثروت و بالا بردن وضعیت مالی در منطقه مورد نظر موجب می‌شوند تا قیمت زمین و املاک در آنجا رونق بگیرد.

علاوه بر این هرچه امکانات یک منطقه بالاتر و بهتر باشد، قیمت پیش‌فروش آپارتمان در آن بالاتر خواهد بود.

میزان تورم و وضعیت صعود و رکود در بازار می‌تواند، تأثیر مستقیمی بر قیمت پیش‌فروش آپارتمان بگذارد. هنگامی که بازار در رکود نسبی است شما می‌توانید پیش‌خرید آپارتمان انجام دهید و در زمان سیر صعودی بازار دست به پیش‌فروش آن بزنید و سود خوبی را نصیب خود کنید.

هنگامی که شما در منطقه‌ای با ویژگی‌های عالی سرمایه‌گذاری کرده باشید و سپس اقدام به پیش‌فروش آپارتمان ‌نمایید می‌توانید سود بالایی را عاید خود کنید.

در ادامه میزان متراژ آپارتمان یکی از دیگر فاکتورهایی است که در مشخص کردن قیمت آن تأثیرگذار است. هرچه متراژ یک خانه بیشتر باشد به طبع آن مقدار قیمت نیز بالاتر می‌رود.

منطقه 22 تهران یکی از مناطق نمونه و نوظهوری است که با توجه به آب‌وهوای مناسب، امکانات بی‌نظیر و موقعیت‌های گردشگری فراوان جزو بهترین مناطق جهت پیش‌خرید و پیش‌فروش آپارتمان محسوب می‌شود.

در این منطقه به دلیل سرمایه‌گذاری‌های زیادی، پیش‌خرید و پیش‌فروش‌های آپارتمان بالایی صورت گرفته است که سودهای بسیار خوبی را برای طرفین معامله رقم زده است.

منبع: فرتاک[s4]