x تبلیغات
مقالات حقوقی

3 تفاوت سند عادی و رسمی

واژه سند رو هممون به کرات شنیدیم؛ تعریف حقوقیش هم به این صورته:
سند نوشته مکتوبیست که بتوان در دادگاه به منظور اثبات ادعای خود و یا دفاع در برابر ادعای طرف مقابل به آن استناد کرد.
اما چیزی که شاید کمتر شنیده شده باشه، بحث رسمی یا غیررسمی بودن اسناد هست. بنا به گفته وکیل دعاوی ثبتی، اسناد به دو دسته رسمی و عادی تقسیم می‌شوند. اسناد رسمی به آن دسته از اسناد گفته می‌شود که توسط یک مأمور رسمی در حدود صلاحیتش و طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد؛ بنابراین تمامی اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد، سند رسمی نام گرفته و سایر اسنادی که از این قاعده مستثنا باشند نیز سند عادی محسوب می‌شوند.  
همانطور که از اسامی آن‌ها بر می‌آید، سند رسمی از امتیازات بیشتری نسبت به سند عادی برخوردار است. برای مثال:
-    سند رسمی از وجاهت قانونی بیشتری برخوردار است.
-    این دسته از اسناد، در دادگاه قابل انکار نیستند و اگر ادعایی در جهت رد آن‌ها مطرح شود فقط مربوط به جعل اسناد می‌باشد.  
-    در صورتی که جانشینان رسمی طرفین یک قرارداد، دچار اختلاف شوند، سند رسمی برای صاحب آن اعتبار بیشتری را به همراه خواهد داشت.
با توجه به موارد گفته شده توصیه می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن، به کمک یک وکیل امور حقوقی ثبتی، نسبت به ثبت اسناد خود اقدام نمایید.

4 وظیفه وکیل شرکتها

چرا هر کسب و کاری نیاز به یک وکیل دعاوی تجاری دارد؟ تمامی کسب و کارهای کوچک این امکان را دارند که در آینده به یک شرکت بزرگ منتهی شوند؛ اما مسلما در این مسیر با چالش‌های متفاوتی سروکار دارند که بعضی از آن‌ها تنها با کمک و راهنمایی‌های مشاور حقوقی شرکتهای تجاری میسر خواهد بود. از این رو به توصیه بسیاری از صاحبان کسب و کار، بهره‌مندی از وکیل امور تجاری در موفقیت مشاغل نقش به‌سزایی دارد.
به طور کلی مواردی که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم، مهم‌ترین اقدامات وکلای امور تجاری خواهند بود:
-    مسائل کلی شرکت که شامل تنظیم اساسنامه، اظهارنامه، شرکت‌نامه و... می‌باشد. در ادامه نیز رفع اختلافات حقوقی سهامداران و مدیران، امور مربوط به مالیات و خرید و فروش سهام و مسائل مربوط به بورس در این دسته قرار می‌گیرند.
-    در صورت پیش‌آمد اختلافات و دعاوی حقوقی در مراجع قضایی تنظیم دادخواست، حضور در جلسات دادگاه، دفاع و... نیازمند حضور وکیل خواهد بود.
-    تنظیم قرارداد را می‌توان از جمله مواردی بر شمرد که نه‌تنها در امور تجاری، بلکه در تمامی امور نیازمند حضور و نظارت وکیل تجاری می‌باشد. چه‌بسا بازخوانی و انجام اصلاحات در قراردادهای شرکت از بروز ضرر و خسارت‌های مالی و غیرمالی بسیاری جلوگیری نماید.
-    تنظیم اسناد تجاری مثل چک، سفته و یا ضمانت‌نامه‌های بانکی و بیمه‌ای نیز از وظایف وکیل تجاری می‌باشد.

وکالت دعاوی

وکیل، نماینده یا جانشین کسی است که از طرف شخص دیگری (حقوقی یا حقیقی) به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. وکیل در موضع دفاع، از تامینات شغل قضا برخوردار است و شخصاً امکان مبادرت به تجارت ندارد چون خلاف شان اوست. حرفه وکالت از آثار مترتبه بر تجارت، پیروی نمی‌کند و بدین جهت، وکالت در دعاوی دادگستری را نمی‌توان یک کسب و کار تلقی کرد. موید این حقیقت قانونی، سیاستهای کلی نظام در امور قضایی است که وکالت را در زیرمجموعه امور قضایی آورده است و در قانون اساسی نیز در فصل سوم یعنی فصل حقوق ملت ذکر شده‌است و از اصل چهل و چهار مستثنی است.
وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد می‌شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند. می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف موکل دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.
نایب السلطنه را در دوره صفویان «وکیل» می‌گفتند و عنوان «وکیل الرعایا» هم از همین‌جا برخاسته است.
انواع وکالت
وکالت مطلق: یعنی این که شخصی را برای تمام امور شخص دیگری را وکالت کند (فروش یا خرید یا پرداخت هزینه خانواده ……)که وکیل نیازی به اجازه از موکل خود را ندارد.
وکالت مقید: مورد وکالت معین است و وکیل باید در همان مورد معین، عمل نماید (صرفاً خرید خانه یا فروش ماشین و…..)
مورد وکالت باید امری باشد که به موجب قانون یا طبیعتا در انحصار شخص نباشد و خود شخص موکل بتواند آن را انجام دهد. برای نمونه وکالت در مجلس معامله که باید خودش عمل نماید و نمی‌تواند دیگری را وکیل نماید.
گونه‌ها
انتخابی
در مواردی بکار می‌رود که شخصی، وکیل خود را انتخاب و با انعقاد قرارداد وکالت از او می‌خواهد وکالت او را برای دفاع از حقش در مراجع قضایی برعهده بگیرد. وکیل دادگستری به فردی گفته می‌شود که معمولاً پس از طی کردن آزمون‌ها و آموزش‌های مختلف حقوقی و دریافت پروانه وکالت دادگستری، مجوز وکالت و حضور در مراجع قضائی از جانب اشخاص دیگر را دریافت می‌کند. در ایران پروانه وکالت دادگستری توسط مرکز مشاوران قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری به دارندگان شرایط وکالت اعطا می‌شود.
تسخیری
در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته و علی‌رغم ضروری بودن حضور وکیل، در دادرسی و محاکمات، به دلیل امتناع متهم از اخذ وکیل یا نداشتن توانایی مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده‌است که در این صورت به تشخیص دادگاه، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او گرفته می‌شود. عنوان وکیلی که به این ترتیب وارد پرونده می‌شود، وکیل تسخیری است.
معاضدتی
در مواردی که اشخاص برای دفاع از حقوق خود در دعاوی حقوقی نیاز به وکالت داشته باشند ولی توان مالی انتخاب وکیل را نداشته باشند با تشخیص اداره معاضدت مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری، وکیلی به صورت رایگان دفاع از حقوق شخص مُعسِر را برعهده می‌گیرد. عنوان وکیل یاد شده در این موارد، وکیل معاضدتی است.
اتفاقی
اگر شخصی تحصیل کرده رشته حقوق باشد ولی پروانه وکالت نداشته باشد و بخواهد به صورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که بستگان نزدیک او در مراجع قضایی دارند، با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوط می‌تواند به این امر اقدام کند. شخصی که با این روش وکالت موردی برای دفاع از حقوق بستگانش گرفته‌است را وکیل اتفاقی گویند.
منبع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84

مشاوره چیست ؟

مشاوره رابطه ای است بین دو فرد که در آن یکی می کوشد تا دیگری را درک و در حل مسائل سازگاری و انطباقی کمک کند. مشاوره حقوقی، مشاوره تحصیلی ، مشاوره حرفه ای و اجتماعی و نظایر آنهاست .
ريشه واژه مشاوره
مشاوره، کلمه‌ای عربی و یک مصدر است. معنای واژگانی آن، مشورت کردن و اقدام به تشکیل شورا و مشورت با دیگران است.مشاوره دارای ابعاد و انواع بسیار و گسترده‌ای است؛ به طور عمومی‌مشاوره تخصصی از رشته ها و مهارت های زیر مجموعه روانشناسی است.
 
برخی ابعاد مشاوره عبارتند از:
مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره توانبخشی و... که در این میان مشاوره ژنتیک از زیر مجموعه های علم روانشناسی نمی‌باشد.

وظیفهٔ مشاور به عنوان شخصی که داری مهارتهای علمی روان‌درمانی است، یاری رساندن و ارائهٔ راه حل به مراجع دربار‌‌‌هٔ مشکلاتی است که مراجع در شغل، روابط، احساسات و دیگر امور خود مطرح می‌کند.

رشتهٔ دانشگاهی مشاوره، در ایران، دارای مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتراست.
از نظر واژه شناسي، مشاوره به مجموعه فعاليت‌هايي اطلاق مي‌شود كه در جريان آن، فردي را در غلبه بر مشكلات تحصیلی شغلی و خانوادگی اش ياري مي‌دهند.


همه ما غالباً در معرض مشکلات و مسائلی قرار می‌گیریم که به دلیل محدود بودن دانش و تجربیاتمان به همفکری با دیگران نیاز پیدا می‌کنیم. می‌دانید که حتی با ثبات‌ترین افراد نیز گاهی از بحرانهای عاطفی مصون نیستند. تحولات و تغییراتی که در زندگی رخ می‌دهد. مانند قبولی در دانشگاه، ازدواج، دور شدن از خانواده و دوستان، بیماری و از دست دادن آنهایی که دوستشان داریم. گاهی ما را دچار تردید، نگرانی، تعارض و حتی بحران می‌سازد.
لازم به ذکر است هنگام سازش با محیطی جدید و تجربه‌ای نو، داشتن احساسات فوق تا حد طبیعی است اما اگر این احساسات منفی از حد طبیعی بیشتر شود، می‌تواند باعث کاهش تمرکز آرامش و سلامت جسم و روان گردد.

مشاوره يكي از حرفه هاي ياورانه (Helping professions) است و حرفه ياورانه را مي‌توان حرفه اي توصيف كرد كه اعضاي آن از آموزش و گواهينامه ويژه براي انجام خدمتي خاص و مورد نياز همنوعان جامعه خود برخوردارند .

منبع: میگنا

نحوه تنظیم، ثبت و پیگیری شکواییه

شکواییه نوعی سند حقوقی است که برای آغاز اقامه دعوای کیفری از سوی شاکی تهیه شده و به دادستان ارائه می‌شود. از آنجایی که نحوه تنظیم، ثبت و پیگیری شکواییه از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد، توصیه می‌کنیم در این خصوص به یک وکیل پایه یک دادگستری و یا مشاور حقوقی مراجعه نمایید.

وقتی جرمی اتفاق می‌افتد کسی که از جرم زیان دیده حق شکایت و درخواست احقاق حق خود را دارد. این شکایت از طریق متنی با عنوان شکواییه صورت می‌گیرد. شکواییه به دادخواست شباهت زیادی دارد در هر دو آن‌ها خواسته مشخصی از دادگاه طلب می‌شود و مدارک و مستندات مدعی یا شاکی در آن ذکر می‌شود. تفاوت مهم آن‌ها این است که دادخواست معمولاً خطاب به دادگاه حقوقی نوشته می‌شود اما شکواییه در زمانی که جرمی اتفاق افتاده باشد نوشته شده و خطاب به دادستان نوشته می‌شود. انتخاب نوع شکواییه و تعیین دقیق جرم هم ظرافتهای خاص خود را دارد که رعایت نکردن آن‌ها موجب شکست در پرونده خواهد شد.
منبع:
 

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%87

تعریف دادخواست و انواع آن

دادخواست یا عریضه به معنی دادخواهی کردن است و در اصطلاح حقوقی به آغاز اقامه دعوا از سوی خواهان علیه خوانده از طریق سیستم دادگستری گفته می‌شود. در بسیاری از مواد قانونی دادخواست به معنی برگه دادخواست استفاده می‌شود یعنی برگه‌ای که شخص به وسیله آن دادخواهی خود را به دادگاه ارائه می‌کند. در ادامه با نحوه تنظیم و ارائه دادخواست آشنا خواهید شد.
دادخواست (در قدیم: عرضحال) شکایتی است که به مراجع قضائی به صورت نوشتاری یا گفتاری عرضه می‌شود. دادخواست وسیله رسمی احقاق حق است که از طریق مراجعه به دادگاه‌ها صورت می‌گیرد. دادخواست نوشتاری به‌وسیله برگه‌ای به نام برگ دادخواست انجام می‌گیرد. دادخواست شکایت حقوقی است.
دادخواست نوعی درخواست است اما هر درخواستی دادخواست نیست. دادخواست باید در قالب و فرم ویژه‌ای به دادگاه عرضه می‌شود اما درخواستها (مثلاً درخواست تأخیر جلسه از دادگاه) شکل خاصی نداشته و هزینه‌ای هم به آن تعلق نمی‌گیرد.
دادخواست همچنین با اظهارنامه تفاوت دارد. اظهارنامه وسیله رسمی مطالبه حق است که از سوی اداره ثبت اسناد یا دفاتر دادگاه‌ها ابلاغ می‌شود ولی دادخواست را از راه مراجعه به دادگاه‌ها عرضه می‌کنند. همچنین میتوان برای پیگیری دادخواست به سامانه عدل ایران مراجعه نمود.
ریشه‌شناسی
عریضه (به عربی: عریضه) وام‌واژه عربی در فارسی است که به معنی دادخواست میان فارسی‌زبانان رایج شده است.
شرایط دادخواست
در ایران، دادگاه نه فقط بعد از عرضه دادخواست از سوی افراد ذی‌نفع، می‌تواند به دعوا رسیدگی کند و رسیدگی آن هم محدود به خواسته‌ای خواهد بود که شخص در دادخواست اعلام کرده‌است. دادخواست‌های دریافتی باید به زبان فارسی (زبان رسمی ایران)، به صورت کتبی و بر روی برگ‌های چاپی ویژه‌ای تهیه شود.
مشخصات خواهان (وکیل و نماینده قانونی در صورت وجود)، خوانده و خواسته در باید در دادخواست درج شود. درج نام و نام خانوادگی و اقامتگاه و امضا در دادخواست الزامی است و نبود آن باعث رد فوری دادخواست می‌شود. برگ دادخواست می‌توانید همچنین دارای پیوستهایی باشد.
دادخواست
شهروندانی که قصد دارند برای نخستین بار در دادگاه علیه شخصی اقامه دعوا کنند، اطلاع ندارند که برای مطرح کردن این دعاوی می‌بایست چه اقداماتی انجام دهند و همین امر موجب سرگردانی آن‌ها در مراجع قضایی و دادگاه‌ها می‌شود. رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگستری مستلزم تقدیم دادخواست از طرف مدعی (خواهان) می‌باشد. (ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی مدنی) دادخواست به دفتر دادگاه و در نقاطی که چندین شعبه وجود دارد، به دفتر شعبه اول تسلیم می‌گردد. دادخواست به برگه چاپی مخصوصی گفته می‌شود که درخواست خواهان در آن قید شده‌است یا به عبارت دیگر «دادخواست بیان ادعا نزد مراجع قضایی در اوراق مخصوص است». دادخواست را می‌توان از محل فروش اوراق قضایی واقع در کلیه دادگستری‌ها و مجتمع‌های قضایی در سراسر کشور تهیه نمود. دادخواست اغلب حاوی نکات زیر می‌باشند:
نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و در صورت امکان شغل خواهان
در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود، مشخصات وکیل باید درج گردد.
قید نشدن مشخصات یا ناقص بودن آن باعث رد دادخواست خواهان می‌گردد.
نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده.
تاریخ تقدیم دادخواست باید شمسی و با تمام حروف نوشته شود
در صورت قید نشدن مشخصات یا ناقص بودن آن، دادگاه طی یک اخطاریه به خواهان فرصت می‌دهد تا نسبت به رفع نقص اقدام نماید در غیر این صورت دادخواست خواهان رد خواهد شد.
تعیین خواسته و بهای آن مگر آنکه تعین بها ممکن نبوده یا خواسته «مالی» نباشد.
خواسته یا مالی است یا غیرمالی.
تعهدات یا جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می‌داند به طوری که مقصود واضح و روشن باشد.
آنچه را که خواهان از دادگاه درخواست دارد (عنوان دادخواست)
شرح دادخواست: ذکر ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از اسناد و نوشته‌ها، شهود و غیره.
دادخواست و کلیه برگ‌های پیوست به آن باید در دو نسخه و در صورت تعدد مدعی‌علیه به عده آن‌ها علاوه بر یک نسخه باشد.
امضای خواهان و در صورت عجز از امضا، اثر انگشت او.
دادخواست بر حسب مرحله دادرسی
دادخواست حسب آنکه در کدام مرحله دادرسی باشد انواع گوناگونی دارد:
۱- بدوی یا نخستین
که دادرسی به مفهوم اعم کلمه در این مرحله آغاز می شود و دعوای نخستین اقامه می شود . به آن دادخواست اصلی نیز گفته می شود.
۲- طاری
هر دادخواستی که در جریان دعاوی اقامه شده، تقدیم گردد. در صورت وحدت منشا یا ارتباط کامل دعوای اقامه شده با دعوای اصلی ،دادخواست طاری محسوب می شود که انواع ان عبارت اند از:
الف- دادخواست اضافی: دادخواستی است که به وسیله ی ان خواهان در ضمن رسیدگی ،دعوای دیگری علاوه بر دعوای قبلی مطرح کند
ب- متقابل: دادخواستی است که به وسیله ی ان خوانده اصلی در مقام دفاع ازخود علیه خواهان اصلی اقامه می کند
ج- جلب ثالث: دادخواستی است که شخص ثالثی به خواست یکی از دو طرف دعوا (خواهان و خوانده) به دادرسی جلب می گردد.
د- ورود ثالث:  دادخواستی است که به وسیله ان شخص ثالثی که مدعی حقی برای خود یا برای تقویت یکی از اطراف دعوا (خواهان یا خوانده) است، وارد دادرسی می‌شود.
۳- واخواهی
این دادخواست برای خوانده ایی که در طول دادرسی در دادگاه حقوقی نخستین ( دادگاه عمومی شهرستان) حاضر نبوده و برای این خوانده ی غائب ، حکم غیابی صادر شده باشد.دادخواست واخواهی به خوانده غائب ،این حق را می دهد که به حکم دادگاه شهرستان اعتراض کند.
۴- دادخواست تجدید نظر
این دادخواست بعد از صدور حکم از دادگاه نخستین به خواهان یا خوانده دعوای نخستین یا هر دو، حق اعتراض و تجدیدنظر می‌دهد. دادخواست تجدیدنظر به دادگاه نخستین صادر کننده حکم تقدیم می شود و بعد از انجام تشریفات قانونی کل پرونده به یکی از شعب دادگاه تجدید نظر استان جهت بررسی دوباره ارسال می شود.
دادخواست اینترنتی
دادخواست اینترنتی یا آنلاین نوعی دادخواست است که از طریق صفحات وب با ثبت اطلاعاتی نظیر نام و ایمیل در یک فرم امضا می‌شود. اغلب پس از رسیدن تعداد امضاها به یک حد نصاب یا پایان زمان مقرر شده، متن دادخواست به خوانده جهت پیگیری ارسال می‌شود. اولین نمونه دادخواست اینترنتی در سال 1998 به موفقیت رسید و پس از آن پلتفرم‌های اینترنتی مختلفی میزبان ثبت دادخواست و جمع‌آوری امضای الکترونیک شدند. امروزه وبسایت Change.org در مقیاس بین‌المللی بزرگترین بستر انتشار دادخواست‌های اینترنتی است. در ایران نیز وبسایت کارزار بزرگترین بستر جمع‌آوری امضای الکترونیک برای شهروندان ایرانی است.

منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA

داوری در حقوق

تیتر: داوری در حقوق
داوری روشی برای حل اختلاف است که در آن طرفین به جای رجوع به نهاد قضائی، اختلاف خود را به یک یا چند داور مورد اعتماد ارجاع می‌دهند. آن‌ها می‌توانند داوران را خود تعیین کرده یا تعیین آن را به شخص دیگری یا به دادگاه بسپارند. در مورد جایگاه داوری در دعاوی حقوقی می‌توان گفت ممکن است در هنگام تنظیم قرارداد (به صورت شرط داوری) پیش‌بینی شود یا پس از پیدایش اختلاف تصمیم به استفاده از آن گرفته شود.
مهمترین دلایل استفاده از داوری یکی اینست که داوران برخلاف مراجع قضایی مکلف به رعایت قوانین و تشریفاتِ زمان‌بر آیین دادرسی نیستند و در نتیجه سرعت رسیدگی به دعوا بسیار بالاتر رفته و معمولاً هزینه بسیار کمتری نیز خواهد داشت. گاهی هم اعتماد نداشتن به بی‌طرفی دادگاه‌ها - به ویژه در اختلافات بین‌المللی- افراد را به استفاده از داوری ترغیب می‌کند.
داوری به ویژه در قراردادهای بین‌المللی تجاری بسیار مورد استفاده است. در حقوق داخلی هم داوری استفاده فراوانی دارد و همه افراد می‌توانند مأموریت رسیدگی به اختلاف خود را به شخص یا اشخاصی واگذار کنند که با توجه به شهرت به درستکاری و امانتداری و احاطه به جنبه‌های تخصصی مورد اعتماد آن‌ها هستند.
رای داور مثل رای دادگاه قطعی و لازم‌الاجراست و البته راه‌های محدودی برای اعتراض و درخواست ابطال آن هم در قوانین پیش‌بینی می‌شود. ضمناً آرای داوری معمولاً تک‌مرحله‌ای هستند برخلاف مراجع قضایی که در بسیاری از موارد دو یا چند مرحله رسیدگی (دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر، دیوان عالی و …) برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
همه اختلافات قابل ارجاع به داوری نیستند. اینکه چه نوع اختلافاتی را می‌توان از طریق داوری حل کرد و چه نوع اختلافاتی منحصراً باید در دادگاه رسیدگی شود در قوانین هر کشور تعیین می‌شود. در اکثر نظام‌های حقوقی اختلافات مربوط به اعتبار یا بطلان ازدواج، مسائل مربوط به اهلیت، ارث، فرزندخواندگی، حقوق رقابت، ورشکستگی، حقوق کار، تأمین اجتماعی، حقوق مصرف‌کننده، اوراق بهادار و اختلافات کیفری از موارد غیرقابل داوری شناخته می‌شوند.
تفاوت داوری با میانجی‌گری در این است که میانجی فقط مذاکرات بین دو طرف را تسهیل کرده و پیشنهادهایی برای حل اختلاف به ایشان می‌دهد اما اختیار صدور رای و حل اختلاف را ندارد.
مقررات داوری در حقوق ایران در باب هفتم قانون آیین دادرسی مدنی از ماده ۴۵۴ تا ۵۰۱ پیش‌بینی شده‌است.

در هنگام تهیه قرارداد یا موضوعات مختلف که شخصی بعنوان داور تعیین می‌شود حتما قید شود پس از درخواست مشترک طرفين داوری رأی صادر کند
مزایای داوری
در داوری اشخاص خودشان داور خود را تعیین می‌کند در حالیه در هنگام اقامه دعوا در مرجع دادگستری چنین امکانی وجود ندارد. این ویژگی به ویژه در زمانی که موضوع اختلاف ماهیت تخصصی داشته باشد بسیار سودمند خواهد بود. به این ترتیب طرفین می‌توانند داوری را برگزینند که میزانی از آشنایی و تخصص در آن موضوع را داشته باشد.
داوری معمولاً سریعتر از رسیدگی دادگاه است.
فرایند رسیدگی داوری و رای داور می‌تواند محرمانه باشد درحالیکه دادگاه‌ها علی‌الاصول علنی هستند.
زبان رسیدگی داوری را می‌توان به دلخواه تعیین کرد در حالیکه در رسیدگی قضایی اصولاً زبان رسمی کشور مقر دادگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع:

4 نکته ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یکی از رایجترین شرکتهایی است که در ایران ثبت می شود. منظور از شرکت سهامی خاص، شرکت‌های تجاری است که سرمایه آنها به سهام تقسیم میشود و تمام سرمایه شرکت توسط موسسین آن تامین میشود. مسئولیت سهامداران در قبال سود و زیان شرکت مستقیماً وابسته به مبلغ اسمی سهام آنهاست. برای مشاوره حقوقی ثبت شرکت بهتر است به یک وکیل حقوقی مراجعه نمایید.
منظور از مبلغ اسمی سهام هر صاحب سهم، کل مبلغی است که وی در شرکت سرمایه گذاری کرده است. مسئولیت هر صاحب سهم در بدهی های شرکت، محدود به همان مبلغ سرمایه اوست.
سرمایه هر شرکت سهامی به قسمت های مساوی تقسیم می گردد، که هر قسمت آن را سهم می نامند.
در اینجا چند سوال مهم را که احتمالا در ذهن دارید را پاسخ می دهیم و بعد سراغ مدارک و شرایطی که باید داشته باشید می رویم:
✔ برای چه فعالیت هایی شرکت سهامی خاص ثبت می کنند؟
شرکت سهامی خاص مجاز به فعالیت در امور مختلف است اما بیشتر در ردیف شرکتهای بازرگانی و تجاری قرار میگیرد، چه موضوع فعالیت آن تجاری باشد و چه غیر تجاری.
انتخاب نام آن چگونه است؟
رعایت تمام الزامات مربوط به تعیین نام شرکتها ( انتخاب اسم حداقل سه سیلابی یا همان سه کلمه ای )  در مورد نام شرکت سهامی خاص نیز صدق میکند. فقط توجه کنید که ذکر عبارت سهامی خاص قبل یا بعد نام ضروری است. به عنوان مثال : ماهان گستر دهکده ( سهامی خاص )
✔ برای ثبت آن چند نفر اعضا لازم است؟
برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل باید 3 نفر سهامدار ( که عضو هیئت مدیره هستند یعنی یک نفر مدیر عامل، یک نفر رئیس هیئت مدیره و یک نفر عضو هیئت مدیره ) و دو نفر هم بازرس باشند. یعنی در مجموع 5 نفر.
✔ مدت زمان ثبت شرکت چقدر خواهد بود؟
مدت زمان ثبت شرکت سهامی خاص در بهترین و سریعترین حالت 7 روز کاری طول خواهد شد اما چنانچه مرحله چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی را هم در نظر بگیریم، مدت زمان ثبت شرکت حداقل 15 روز خواهد بود.
منبع:

https://sabt-ag.ir/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%af%d9%85-%d9%82%d8%af%d9%85-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%b3%d9%87%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d8%b5/

 



حقوق مالکیت صنعتی در ایران

موضوع مالکیت معنوی استفاده از ابتکارات و اختراعات یک فرد می باشد که علاوه بر جنبه های معنوی ابتکار می باشد . به دلیل ارزش مادی و معنوی یک اختراع در حقوق ملی کشورها و در حقوق بین الملل اقداماتی را در جهت حمایت از آن محصول صورت میگیرد .در ادامه این صفحه به بررسی حقوق مالکیت صنعتی در ایران می‌پردازیم.
به صورت کلی مالکیت معنوی را می توان به مالکیت صنعتی و ادبی و نیز هنری تقسیم کرد . در ادامه به بحث در این مورد اشاره خواهیم کرد .
اداره مالکیت صنعتی
مالکیت صنعتی بخشی از حقوق تجارت می باشد که حق ثبت علائم تجاری و یا صنعتی و خدماتی که برند و علامت تجاری جزوی از آن می باشد . امروزه مالکیت صنعتی، هم در حقوق داخلی و هم در سطح بین المللی، به علت الزامات بازرگانی بین المللی و روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر، مورد حمایت قرار خواهد گرفت و به مخترع مبتکر، و بالاخره به فرد خلاق امکان آن که کاملاً انحصاری از علامت یا اختراع خود استفاده کرده و از ان طریق فرد متجاوز به حقوق خود از طریق حقوقی یا قانونی قرار دهد.
آدرس اداره ثبت مالکیت معنوی
آدرس : تهران خیابان فیاض بخش -ضلع شمال شرقی پارک شهر-ساختمان شماره 3 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی)
مزایای داشتن گواهی ثبت اختراع
اختراعاتی که مرتبط با فرآورده ها باشد می توانید آن ها را ذخیره کرده تا در آینده بفروش برسانید
دارنده یک اختراع به عنوان مالک آن اختراع می تواند آن را به دیگر افراد واگذار کرده و در مقابل آن مبلغی ویا حق امتیازی اخذ کند .
یا ثبت اختراع باعث افزایش هرچه بیشتر ارزش تجاری اختراع و درنهایت منجربه افزایش سود خواهید شد
از مزایای دسترسی به بازارهای جدید بهره می برید
از انجام امورات تکراری جلوگیری خواهد شد
حقوق حاصل از ثبت اختراع قابلیت انتقال دارد و در صورت فوت مالک آن می توان به وراث انتقال یابد
اگر از طرح و اختراع سو استفاده شود می توان به وسیله قانون اقدامات لازم را به جهت اثبات مالکیت انجام داده و بدین ترتیب از امتیازات و حقوق مالکیت بهره برد
امکان استفاده از تسهیلات و مزایای شرکت های دانش بنیان
مزایای استخدام افراد
منبع: مجتمع ثبت و ثبت حقوقی نوول

نکات مهم صفحه درباره ما سایت

نکته مهمی که در بیشتر سایتهای ایرانی توجهی به آن نمیشود طراحی صفحه درباره ما یا همان About Us است. اکثر افراد در این بخش مطالبی طولانی و خسته کننده برای کاربر و یا نوشته ای کوتاه و ناقص قرار میدهند که میتواند اعتبار سایت یا شرکت شما را زیر سوال ببرد.
معمولا تصور میشود که کاربران به صفحه درباره ما توجهی نکرده، متن معرفی شرکت را نمی خوانند و بیشتر به خدمات و محصولات ارائه شده در سایت مراجعه میکنند، این تفکر تا حدی صحیح است ولی زمانیکه قرار است یک بازدیدکننده به مشتری تبدیل شود اهمیت صفحه درباره ما یا درباره شرکت بیش از پیش افزایش می یابد.
بعنوان طراح سایت یا صاحب شرکت تمرکز ما بیشتر بر روی صفحات داخلی سایت و ارائه بهتر محصولات است و این امر موجب کاهش توجه به بخش های اصلی مانند صفحه درباره ما و تماس با ما خواهد شد. در دنیای تجارت امروز، برندها و شرکت های بزرگ در ارتباط با مشتریان و ایجاد احساس شناخت متقابل بسیار موفق عمل کرده اند تا جاییکه شما صاحبان بسیاری از شرکت های بزرگ مانند اپل و گوگل را بخوبی میشناسید و حتی ممکن است زندگینامه آنها را مطالعه کرده باشید.
چرا شرکت های بزرگ توجه ویژه ای به ارتباط دوطرفه با مشتریان در طراحی وب سایت دارند؟ ایجاد شناخت از شرکت شما به چه شکلی قابل انجام است؟ طراحی مناسب و ارائه اطلاعات در صفحه درباره ما میتواند اولین قدم شما در این مسیر باشد. در ادامه ۵ نکته مهم برای نوشتن صفحه درباره ما خوب در سایت را نام می بریم.
1.    شناخت نیاز و هدف مشتریان
2.    استفاده از ادبیات مناسب
3.    عدم استفاده از تبلیغات
4.    استفاده از تصاویر شرکت و پرسنل
5.    معرفی مشتریان شاخص
منبع:

https://websima.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A7/

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد