به عقیده حقوقدانان، وقتی زن و مرد در طول زندگی مشترک خود اموالی را به دست می‌آورند، می‌توان این دارایی را حاصل تلاش مشترکشان دانست؛ ولی به هنگام طلاق، تمامی مایملک به شخصی می‌رسد که به نام او باشد و اصولا در کشور ما اموال خانواده متعلق به مرد است. به گفته وکیل دعاوی خانواده قانون‌گذاران، شرطی را با عنوان شرط تنصیف اموال در سند ازدواج پیش‌بینی کرده‌اند که تکلیف وضعیت مالی زن پس از طلاق روشن گردد.
طبق این شرط که از سال 1360 جزء شروط ضمن عقد ازدواج قرار گرفت، مرد موظف است هنگام طلاق تا نیمی از دارایی خود را که در ایام زناشویی به دست آورده و مبلغ دقیق آن توسط دادگاه مشخص می‌شود به زن پرداخت نماید. لازم به ذکر است که امضای این شرط در سند ازدواج اختیاری بوده و متن آن نیز قابل تغییر می‌باشد.
مبلغی که در نهایت برای انتقال از طرف مرد به زن معین می‌شود، به موارد مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به میزان تاثیر زن در کسب این اموال، تعداد فرزندان، و... اشاره نمود. این مبلغ که توسط دادگاه مشخص می‌شود، حداکثر می‌تواند نصف دارایی مرد در طول زندگی مشترک باشد.    
شروط اعمال تنصیف اموال مرد در ایران
طبق قانون این شرط تنها زمانی اعمال می‌شود که درخواست طلاق از طرف مرد باشد. به عبارتی در مواردی که زن درخواست طلاق داده و یا در شرایط طلاق توافقی، این شرط اجرا نمی‌شود. همچنین درخواست طلاق مرد نباید به علت کوتاهی زن در وظایف همسری و یا سوء رفتار و اخلاق زن باشد.
خوب است بدانید که این شرط در بسیاری از کشورهای خارجی نیز اعمال می‌شود. برای مثال در برخی از ایالات آمریکا وقتی زن و شوهر تصمیم به جدایی می‌گیرند اموال آن‌ها به نسبت مساوی تقسیم خواهد شد. بنا بر قانون خانواده در کشور کانادا نیز زوجینی که ازدواج آن‌ها رسمی باشد، پس از طلاق ملزم هستند تمام اموالی که بعد از ازدواج به دست آورده‌اند را محاسبه نموده و هر یک از طرفین که مبلغ داراییش بیشتر بود می‌بایست نصف مابه‌التفاوت دو مبلغ را به طرف دیگر بپردازد.