موسسه یا گروه حقوقی به منظور ارائه خدمات حقوقی تاسیس می شود و در واقع واحدی غیرتجاری است که از چندین وکیل که در مسائل حقوقی صاحب نظر هستند ایجاد می شود. در این موسسه فعالیت های حقوقی ای که جنبه علمی حقوقی دارند، انجام می شود. موسسات حقوقی با مشاوره هایی که به مدیران و ذی نفعان می دهند، کمک می کنند تا تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند؛ البته با در نظر گرفتن مسئولیت های کیفری، جزایی، حقوقی و انتظامی.
موسسات حقوقی همچنی در حل و فصل مسائل حقوقی سازمان ها به آنان کمک می کنند. در مواقع می تواند گفت موسسات حقوقی بین وکیل و موکل به عنوان رابط عمل کرده و از کارشناسان حقوق یا وکلای رسمی دادگستری برای این کار استفاده می کند. در دنیای امروزی نظمی که باید در تعاملات انسانی و اجتماعی تعریف شده است، باعث ایجاد نیازهای حقیقی و حقوقی شده و نیاز به موسسات حقوقی احساس می شود.
فعالیت های یک موسسه حقوقی چیست؟
فعالیت موسسات حقوقی گسترده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    مشاوه حقوقی
این مشاوره ها می تواند با افراد یا با سازمان ها و شرکت های بزرگ باشد. مشاوره های حقوقی انواع مختلفی دارند که ازجمله آنها می توان به مشاوره خانواده، ارث، مالیاتی، تجاری، کمک حقوقی، حقوقی و شغلی اشاره کرد. از دیگر مشاوره ها می توان به ثبت احوال اشاره کرد که در زمینه هایی مثل تغییر سن در شناسنامه، حذف اسم همسر، باطل کردن شناسنامه، تغییر نام و ... فعالیت می کند.
•    قرارداد
انجام وکالت در قراردادهایی مثل قراردادهای صنعتی، خرید و فروش، ساختمانی، پزشکی و هر گونه قرارداد خصوصی میان شخص حقیقی و خصوصی.
•    وصول مطالبات
انجام تخصصی آن ها توسط وکیل مثل چک برگشتی، سفته، اوراق بهادار و دیگر سندها...
از دیگر فعالیت های موسسه حقوقی می توان به مواردی مثل انجام دادن امور حقوقی، رسیدگی کردن به موارد کیفری، قبول پرونده هایی که با امور خانواده ارتباط دارند، داوری کردن و ... اشاره کرد.البته گستردگی فعالیت های مربوط به موسسه حقوقی بیشتر از اینهاست که ما فقط به صورت خلاصه ای به پاره ای از آنان اشاره کردیم.
منبع:

https://www.alef.ir/news/4010401013.html